ilustrație copertă: Tom Hoar

NR. 2 / 2023

Revine, uneori, un vechi motiv în legătură cu ceea ce ar fi propriu ființei umane și care ne lasă a înțelege că locul acesteia în economia mai vastă a existenței poate fi recunoscut în felul unui interval. Sau, mai simplu spus, al unui „între”.

ȘTEFAN AFLOROAEI

Despre condiția intervalului

Lămuriri

Dar oamenii nu sunt numai și în mod absolut diferiți, ci prezintă în mod evident și niște trăsături comune, pe care ar trebui să le regăsim la fiecare dintre ei, și în lipsa cărora nu i-am putea considera pe toți oameni, membri ai aceleiași specii. Antropologia caută să le identifice prin examinarea trecutului biologic și cultural al umanității, precum și prin studierea comparativă a diferitelor societăți umane care există în prezent, încercând prin aceasta să răspundă cât mai precis și mai documentat la întrebarea: Ce anume înseamnă în cele din urmă a fi om?

Rațiuni dialectice

De cât timp au început criticii literari români să pătrundă în circuitul academic global cu publicații care să exprime localul în global, partea în întreg? Abandonarea parțială a școlii clasicizate a artei pentru artă și a cultivării devotate a ,,marilor autori români”, de la scriitori la critici și istorici literari, s-a estompat abia după anul 2000 și a început să își marcheze absența de mai puțin de un deceniu.

Omul himeric

În acest sens, cred că „himerismul” are puterea de a trece din pagina scrisă în viața trăită, iar pentru această magie simt că a meritat pe deplin toată aventura. Între altele și pentru că pe acest drum am am avut și am șansa de a-l întâlni pe omul himeric.

DOSAR:

AVATARURI ALE IUBIRII: CE NE ȚINE ÎMPREUNĂ?

Pe muntele lui Zarathustra

„Apărut în 1809, tratatul lui Schelling despre esența libertății umane încheie o epocă în care filosofia a redobândit, pentru scurt timp, strălucirea pierdută odată cu sfârșitul Antichității,”

„Așadar, deși este cea mai spectaculoasă expresie a ei, iubirea acoperă doar o parte din domeniul imens pe care-l instaurează acest straniu, insolit, deviant și aberant simț al singularității: istoria și artele, gândirea poetică și terifianta artă a războiului (îndreptat în contra singularității), filosofia vieții și a persoanei, literatura, filmul, fotografia.”

HORIA VICENȚIU PĂTRAȘCU

Simțul singularității

omnezeu

„Schița unui asemenea muzeu poate fi ceea ce ne oferă Cătălin Pavel în cartea sa Arheologia iubirii: De la Neanderthal la Taj Mahal (Humanitas, 2019): „probele efective, fizice, ale iubirii” (p. 12). Artefactele prezentate de autor într-o agreabilă neorânduială, după un criteriu general cronologic, sunt dintre cele mai diverse.”

Orice act de gândire presupune o vizare, aflăm din lecțiile de fenomenologie. Dar ce înseamnă a gândi realmente, nu dintr-o inerție instinctuală?

Unghiul Punk

Dacă o privim din unghiul acesta reiese că dragostea ar fi mai curând o anti-valoare morală, o amenințare la buna ordine a lucrurilor, mai precis urmarea ei ar trece lesne drept comportament anti-social, asemenea trădării, furtului sau înșelătoriei ori cel puțin sustragere de la responsabilitatea față de societate. Îndrăgostiții fiind pasibili de mustrări, pedepse și chiar lapidări în cazul adulterelor.

Nu știm dacă această sămânță are legătură cu credința că inima e sediul iubirii. Pentru mine, ca medic, pare mai bună explicația că omul a crezut asta fiindcă atunci când iubim, inima bate mai repede și mai puternic, ca efect al diverșilor hormoni, feromoni și citokine care ne inundă sângele

Se spune că există minciuni mari, mici și statistici. O parafrazare a acestei zicale ar fi că există mituri incredibile, credibile și…științifice. Deși unele mituri științifice au fost și sunt de-a dreptul șocante  pentru oamenii cu simț critic și multă logică.

Sfaturile din revistele pentru femei de odinioară priveau modurile în care soția poate și trebuie să-și satisfacă soțul prin abilitățile de gospodină desăvârșită. Louise Perry subliniază cu destulă acuratețe că la fel de ridicole sunt sfaturile care abundă în revista „Cosmopolitan” despre cum să-ți satisfaci sexual partenerul. S-a  progresat din bucătărie în dormitor, dar rolul femeii a rămas acela de servitoare domestică, în ciuda culorilor strălucitoare ale revistelor glamour. 

Ecce Homo

Totuși cel mai des erau supuși stărilor tulburătoare adulții înamorați, care fie că au fost de nevoie despărțiți, fie că și-au frânt ei înșiși amorul din supărare sau din prea aprigă pasiune și gelozie. Și atunci ei află că durerea iubirii care apune poate fi mai intensă decât plăcerea iubirii care răsare.

Odată cuplul format, nevoia de intimitate, de a proteja noua lume care se naște în relația dintre doi îndrăgostiți intră în conflict cu impulsul împărtășirii. Îndrăgostiții izolați în coconul propriei iubiri fac notă discordantă în mediul online. Exhibarea sentimentelor și experiențelor este o normă a web-ului social pe care puțini au dorința sau tăria să o ignore.

ROBERT CORAVU

Iubirea mediată

Cum arată primele filme care surprindeau întrepătrunderea provocărilor vieții în urbanul mare (cum ar spune Vasile Ernu) cu dragostea și viața de cuplu? Ei bine, pentru a explora această temă, vom merge înapoi în timp, mult înapoi. Ca să fiu mai exact, aș spune că mi se pare interesant să aduc în vedere un interregn din istoria cinematografiei – anume, momentul în care filmul mut se pregătea să iasă din istorie și să facă loc filmului sonor. Adică sfârșitul anilor ’20 ai secolului trecut.

ALEXANDRU IONAȘCU

Dragostea în marele oraș

În treacât fie spus, ideea reprezentării sexualității feminine în cinematografie și nu numai este și acum înconjurată de controversă: se știe că este blamată de conservatorii dreptei politice, dar nici zona feminismului radical mai esențialist nu este prea confortabilă cu prezența sexualității feminine în diverse medii culturale, în opoziție cu aripa feminismului numită sex-positive, care de obicei cuprinde și sexualitatea persoanelor queer, precum și o pluralitate de corpuri.

Contribuții

 Vreme de un deceniu (1930-1940), cei doi soţi vor fi unul lîngă altul, şi nu unul cu altul, sub acelaşi acoperiş, fiecare trăindu-şi în felul său propria singurătate. N-au divorţat, au rămas împreună. Solitudine in duo, ar spune italienii. Ultima care ar fi putut pleca era chiar fiinţa înşelată în pactul iubirii sale.

Istorii

  Indiscutabil, domnia lui Carol al II-lea stă sub semnul iubirii față de amanta sa, Elena Lupescu (1899-1977), devenită soția sa, după război, în 1947, de fapt a treia și ultima soție, după Ioana Maria Valentina „Zizi” Lambrino (1918) și Elena a Greciei (1921). De fapt, Carol al II-lea este un exemplu de hedonism pentru societatea românească, cel mai notoriu și care este dus până la patologic.

Ură-i în mine şi-iubire. Tu-ntrebi de ce-aş face-o. Nu ştiu, dar simt că-i aşa şi-aprig mă chinuiesc.

Contribuții

Pentru Hrabanus, ca de altfel pentru întreaga teologie patristică, există o legătură strânsă între cunoaștere și iubirea plină de bunătate, cea din urmă fiind o consecință directă a celei dintâi, căci, după cum spunea același Apostol, „cunoștința însă semețește, dar iubirea zidește”

Literatura lui Adolfo Bioy Casares e greu de cuprins într-o anumită categorie, deoarece modul său de a scrie scapă unei încadrări stricte, în romanele sale realul fiind decupat și alipit irealului, osmoză din care ia naștere un tip special de fantastic. Primul roman al lui Adolfo Bioy Casares, Invenția lui Morel, apărut în 1940, ilustrează această modalitate de a scrie, printr-un ritm narativ precipitat, printr-o construcție epică, în care dincolo de simplitatea aparentă a subiectului se intuiesc volutele unei scrieri complexe, pline de simboluri, care devin contrariante și captivante deopotrivă.

DAN LAURENȚIU PĂTRAȘCU

Invenția iubirii eterne

Terapii filosofice

Spiritul platonician şi socratic oferă prin maieutică o abordare specifică a fiinţei umane , cu toate contradicţiile şi incoerentele ei, abordare care porneşte de la prezumţia ignoranţei şi foloseşte contradicţia drept instrument de revelare, de demascare a adevărului.

Poezie

revelaţie şi negare/ timp şi contratimp / găsit şi pierdut /ajuns şi neajuns //asemănare şi diferenţe /comun şi partajare /prima vedere şi /ultima înfăţişare

NIA DAMIAN

Noeme

Poezie

Te trezeai în vis la țară te îmbrăcai într-o coajă de copac începeai să dai binețe să zbori / Și apoi pe pământul negru lucios de primăvară te întâlneai cu una asemenea ție / Totuși o idee mai grațioasă în cămașă roz / Cu o blană albastră te duceai la logodnă cu toate bagajele într o mână / Scăpai trenul te luai după lumina asfințitului / Ajungeai până aici

FELICIA MUNTEAN

De amore

Interviu

Inițial, cartea a fost scrisă ca un eseu, după care mi-am dat seama că nimeni nu o să citească așa ceva, pentru că toți sunt ocupați acum, toți au altceva mai bun de făcut. Și atunci… am spart-o în bucăți, de aia apar acele aforisme, rânduri scurte, aporii, pentru că ele sunt de fapt părți din textul inițial.