Elogiu pentru Ellen Ripley, primul personaj feminin badass din istoria filmului
Deși nu pot fi sigur, dar cred că eram mic când, într-una din seri, eram cu părinții în sufragerie și ne uitam cu toții la televizor, ceva ce obișnuiau să facă familiile acum mai mult de două decenii, ne uitam la un film în care un echipaj de pe o navă spațială era vânat de o creatură agresivă și de neoprit. O creatură cu capul alungit de o culoare metalică, o culoare metalică de o frumusețe aparte și gură dublă, aproape o mini-creatură-n sine vânează și ucide echipajul navei, dar o singură supraviețuitoare aruncă monstrul afară din capsula de salvare, apoi îl prăjește pornind unul din motoare. Mă uitasem cu părinții, evident, la Alien.
Apărut în 1979, celebrul film regizat de Ridley Scott a rămas în istoria cinematografiei pentru tipul de protagonista creată, locotenenta Ellen Ripley. Nava remorcher Nostromo primește un mesaj intermitent de la corporația pentru care echipajul lucrează. Deși cei șapte de pe nava comercială se ocupă cu mineritul, mesajul intermitent în anunță că trebuie să exploreze resturile unei nave extraterestre prăbușite. Kane, Lambert, Parker, Brett, Ash, căpitatul Dallas și Ripley sunt cei șapte de pe Nostromo însărcinați să cerceteze o navă extraterestră prăbușită pe o planetă neexplorată. Acolo descoperă o ființă extraterestră osificată ce pare că a murit într-un mod brutal, ceva i-a ieșit din piept aruncându-i afară organele interne și expunându-i scheletul. Kane coboară în subteran și descoperă o cameră plină de ouă necunoscute în varii stadii de eclozare. Se apropie de un asemenea ou care eclozează și o ființă precum un crustaceu îi sparge casca și i se atașează de față. Este vorba, cum știu toți fanii francizei, de acei Facehugger, stadiul larvar al creaturii Xenomorph. Ființa crustaceu imens îi eliberează fața lui Kane care pare a fi bine, doar că, fără să știe ceilalți colegi din echipaj, nefericitul personaj a fost impregant cu un ovul extraterestru care, spre și mai nenorocul lui, se dezvoltă repede și atinge faza Chestburster: îi sparge pieptul lui Kane în timp ce echipajul este la masă, se ascunde și de aici ceilalți șase sunt obligați să supraviețuiască unei ființe puternice și agresive. Self-explanatory, știu, dar când ești fan horror, îți place să oferi detalii.

Primul Alien nu doar că a început franciza care continuă și prezent, dar a impus un subgen hibrid horror-SF numit survival horror. Acest tip de filme pornesc, esențial, de la o viziune pesimistă asupra ideii de progres și explorării spațiale. Spre deosebire de cinema-ul SF american din deceniile precedente, care punea accent pe potențialul umanității de-a se uni în jurul idealurilor umaniste, filmul lui Ridley Scott nu mai crede în progres, știința nu îi mai poate ajuta pe oameni să țină piept unor ființe ostile. Dacă într-un SF clasic precum The Forbidden Planet (1956) oamenii explorau universul încrezători în capacitatea științei de-a găsi un răspiuns la orice dificultate apărută-n calea lor, acum echipajul nu se mai poate încrede în oamenii de știință, știința răspunde acum de interesele unor corporații. Așa cum va afla Ripley, Ash este un android programat de corporația Weyland-Yutani pentru aducerea unui specimen viu de pe planeta necunoscută. Cei care pleacă acum în călătorii spațiale nu mai sunt exploratori curajoși sau oameni de știință care vor să descopere lumi noi și ciudate, ci muncitori obișnuiți care depind de salariu, deci nepăsători la cerințele angajatorilor și complet nepregătiți să supraviețuiască unei specii agresive. Reprezentativ pentru acest tip de personaj SF este Parker interpretat de Yaphet Kotto, care cumva realizează că ei sunt un echipaj de sacrificiu, mințiți de angajator dar oricum indiferenți la cerințele celor care i-au angajat. Parker încearcă să supraviețuiască nepăsător la orice fel de misiune. Cei șapte se comportă incredibil de realist, oameni obișnuiți care se panichează și îngheață incapabili să se mai apere din cauza traumei, precum Lambert interpretată de Veronica Cartwright. Cel mai uman personaj și unlikely hero este Ripley, ale cărei sfaturi privind aducerea la bord a unei ființe extraterestre nu sunt luate în seamă și nu are nimic din stoicismul relaxat specific eroilor de mai târziu. Ellen Ripley transpiră, își pierde cumpătul, plânge, se teme, se ascunde de creatură și în final ingeniozitatea o ajută să ucidă creatura.
Alien nu doar că a creat subgenul SF horror survival, dar este primul film în care apare tropul cu astronauții în stază și conține probabil cea mai interesantă moarte din istoria cinema-ului SF: creatura-crustaceu care îi sparge pieptul lui Kane interpretat de John Hurt. Moartea personajului este atât de interesantă, încât a fost parodiată de Mel Brooks, ceea ce ne arată că moartea unui personaj poate fi la fel de memorabilă precum rolul. Sau complet neașteptată, știut fiind că restul actorilor nu au fost informați de Ridley Scott cum se va derula scena, astfel încât reacțiilor lor îngrozite sunt genuine, panica atriței Veronica Cartwright, șocul traumatic vizibil în expresia lui Yaphet Kotto. Inventând subgenul SF survival horror, Alien ar putea fi considerat sursa acelor jocuri video din zona horror survival în care protagonistul trebuie să se folosească de mediu, lumină și întuneric pentru a supraviețui, fără posibilitatea de-a reacționa ofensiv, creatura fiind invulnerabilă, deci armele nu folosesc la nimic – un bun exemplu este seria de jocuri Amnesia. Aspectul creaturii provine din picturile artistului elvețian H.R. Giger, ale cărui ființe îmbinau biologicul cu mecanicul și se contopeau în posturi sexuale, ceea ce cumva reiese și din anatomia costumului purtat de actorul Bolaji Badejo. Cu multe înaintea efectelor speciale generate pe computer (CGI), imaginarul science fiction era transpus pe ecran cu ajutorul unor actori în costume, animatronică și unghiuri de filmare creative. În acest caz, faptul că Bolaji Badejo avea peste doi metri a fost avantajul necesar.
Alien a demonstrat că și genul science fiction poate da capodopere și Ellen Ripley este primul personaj badass, femeie puternică, din istoria cinematografiei, ingenioasă și rezilientă, umană trecând prin toată gama de senzații prin care trece cineva aflat într-o situație limită, un personaj cu totul diferit față de viitoarele eroine de acțiune din filmele care vor urma. Ripley este o femeie obișnuită mai mult sau mai puțin din clasa muncitoare, nici nu pare a fi personajul principal și dacă nu știi despre ce este vorba, dacă nu ești familirizat cu acel lore legat de franciză, nu vei observa momentul în care se face remarcată. Obiectând la aducerea la bord a unei ființe necunoscute, deci ține la respectarea strictă a cerințelor legate de carantină, Ripley este cea mai perspicace dintre cei din echipaj și, dacă nu suntem atenți, nu vom observa că dinamica echipajului se schimbă și doar ea are prezența de spirit să realizeze că vor intra într-o situație potențial periculoasă, în orice caz rutina la care se așteptau cu toții e posibil să se fi schimbat. Cum să supraviețuiești atunci când ești vânat de organismul perfect? Te folosești de mediu și cauți orice poți folosi în favoarea ta, ceea ce înseamnă să-ți cunoști foarte bine munca pe care o faci.
Pe 8 octombrie a fost ziua actriței Sigourney Weaver, o zi specială pentru fanii science fiction și horror survival, la fel cum anul 1979 este un an special, anul în care Ellen Ripley a schimbat pentru totdeauna istoria filmului science fiction. La mulți ani, Sigourney Weaver!
INDICAȚII DE CITARE
Alexandru Ionașcu ,,Elogiu pentru Ellen Ripley, primul personaj feminin badass din istoria filmului’’ în Anthropos. Revista de filosofie, arte și umanioare nr. 11 / 2025
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor; orice reproducere / preluare integrală sau parțială, fără indicarea sursei, este strict interzisă.


