Alexandru Ionașcu

Catwoman, feminista din umbră

În cronologia filmelor francizei Batman din deceniile trecute, al doilea film regizat de Tim Burton are mari șanse să fie cel mai bizar, șocant și marginal dintre toate. Este vorba, bineînțeles, de acel Batman Returns (1992). O continuare mai puțin cunoscută a primului film care a început, practic, franciza din jurul acestui personaj din B.D.-urile DC Comics, adică Batman (1989) regizat de același Tim Burton, acest al doilea film ajungea în teritorii mult mai întunecate, prelua cu totul temele imaginarului gotic de început de secol al XIX-lea și își expunea fără ezitare influența Art Deco din expresionismul german interbelic. Ceea ce înseamnă că va fi ultimul film cu cavalerul negru din Gotham regizat de Tim Burton.

Batman Returns (1992), regie: Tim Burton, cu: Michael Keaton, Michelle Pfeiffer, Danny DeVito, Christopher Walken.

Este iar Crăciunul cum era și-n primul film și inocenții cetățeni din Gotham se pregătesc de sărbători, la fel și un cap interlop pe nume Pinguinul. Cu trăsături monstruoase, degete unite în forma unor înotătoare de pinguin, nas lung și ascuțit, este cel mai bizar personaj din cele două filme regizate de Tim Burton, motivat doar de răzbunare. Născut cu mâinile diforme și abandonați de părinții săi patricieni, Oswald Cobblepot (numele civil al acestui villain) este nabefrat de un industriaș malefic pe nume Max Shreck pentru a candida la primăria orașului Gotham. În afara acestor jocuri de putere maligne se află Selina Kyle, secretara lui Max Shreck, deși ea va spune oricui întreabă că este asistent executiv. Singură, locuind cu pisica ei neagră, Selina Kyle este exploatată la serviciu, mereu obosită și disprețuită de șeful ei misogin. Selina Kyle este prea conștiincioasă pentru propriul ei bine și află despre planurile secrete ale lui Shreck, deloc de bun augur pentru cetățenii din Gotham și este ucisă de acesta. Cum se spune, curiozitatea a ucis pisica. Dar pisicile au nouă vieți și Selina este adusă la viață de pisicile fără stăpân de prin zonă. De aici, își asumă alter ego-ul Catwoman și caută să se răzbune pe Shreck.

Batman Returns este cel mai sexualizat dintre toate filmele despre cavalerul negru de până acum. Catwoman interpretată de Michelle Pfeiffer îmbracă un costum de latex negru și încearcă să-l seducă pe Bruce Wayne/Batman, însă respinge avansurile Pinguinului agresiv. Totul este exagerat la acest film, agresivitatea sangvină a Pinguinului interpretat de către Danny DeVito, viclenia lui Max Shreck. Figura grotescă și palidă a Pinguinului amintește de machiajul strident al actorilor din vremea filmului mut, cu scopul de-a evidenția gesturi exagerate. Paloarea este prezentă la toate personajele negative, inclusiv Selina Kyle îți pierde culoarea din obraji după ce devine Catwoman. Metropola Gotham este imaginată ca un fel de continuare a orașului din Metropolis (1927), iconicul film al lui Fritz Lang. Vedem zgârie-nori din beton, fiecare instituție are deasupra intrării denumirea scrisă în litere mari, o statuie cu un Atlas tronează în centrul orașului Gotham, betoane, fum, noapte și alei întunecate, oraș lipsit de lumină, cu puține interacțiuni în care înțelegerea și blândețea sunt valori rare. Se poate spune că fictivul Gotham City este o viziune întunecată a New York-ului, marea metropolă americană prezentă atât de mult în cultura de masă. În orice caz, filmul lui Tim Burton, deși de un gotic exagerat, nu se ia prea în serios și păstrează legătura cu sursa, benzile desenate, nu există nicio tentativă de istoricizare.

Pentru prima dată în seria filmelor Batman, sexualitatea este o extensie a puterii sociale; dorința de putere a Pinguinului este dublată de pulsiuni sexuale agresive (ce noroc pe noi că totul este ficțiune și așa ceva nu se întâmplă în realitate). Max Shreck este un fel de încrucișare gotic și villain din universul James Bond, dar inspirat de actorul Max Schreck, cel care l-a interpretat pe contele Orlok din filmul lui Murnau. Dar acest Max Shreck fictiv nu este diferit de acel Max Zorin din A View to a Kill, ultimul film James Bond cu Roger Moore în rol principal. În ambele, ne delectăm cu replicile livrate în acel ritm ciudat așa cum numai Christopher Walken poate vorbi și în ambele interpretează afacerist/industriaș care urmărește să preia conducerea unor metropole sau țări întregi (din nou, este doar un film, nicio treabă cu realitatea).

Catwoman a fost citită greșit de o cultură de masă continuu sexualizată, în spatele măștii feline nu este seducția, este dreptatea. În costumul ei de latex, palidă și ca un fel de zombie nocturn, Femeia-Pisică plutește deasupra orașului, este o prezență fulgurantă prin penumbrele acelor zgârie-nori Art Deco. Selina Kyle în alter ego-ul Catwoman este personajul meu preferat din universul Batman comics, nu este o damsel in distress (așa cum era Vicki Vale în Batman), noua viață a pisicii, poate deloc ultima din cele nouă vieți feline, se desfășoară în libertate, independența pisicii este o luptă împotriva abuzurilor și violenței masculine, o sfidare continuă a celor puternici cum numai un antierou precum Catwoman știe să sfideze.

INDICAȚII DE CITARE

Alexandru Ionașcu ,,Catwoman, feminista din umbră’’ în Anthropos. Revista de filosofie, arte și umanioare nr. 3 / 2025

Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor; orice reproducere / preluare integrală sau parțială, fără indicarea sursei, este strict interzisă.