Savu Popa
Spectacolul existențelor mărunte
În fiecare proză din volumul Omul cu drujba roșie și alte povestiri[1], semnat de Dumitru Augustin Doman, participăm la un maraton de realități individuale sau colective, fiecare cu aura ei comică sau absurdă, cu idealurile ei utopice sau distopice. Stilul alert se împletește cu firescul situațiilor sau al caracterelor care evoluează pe scena cotidianului. Pe alocuri, are loc o intruziune a fantasticului care, nicidecum, nu anulează concretul, ci îl completează și îi conferă patina insolitului. Critica socială, pe cât este de subtilă, pe atât de acidă rămâne în culisele evenimentelor evocate.

Este, astfel, redată, într-o serie de medalioane sociale, pline de un umor grav și de o retorică a deriziunii sau a grotescului, o întreagă societate a momentului de ieri și de azi, în povestiri precum Omul cu drujba roșie, Icoana albă, imaculată, a Sfântului Terapont, Mister Unu la sută, Republica Socialistă Babelor (R.S.B), Directorul cu mâna cârlig sau Fundul bombat și zglobiu al cofetăresei.
În proza care oferă titlul volumului, într-o familie aparent obișnuită, soția, cu ocazia aniversării soțului, îi oferă acestuia un cadou cu totul aparte, o drujbă roșie. Intrând în posesia ei, acesta se va apuca de treabă și, dovedind un comportament maniacal care va accentua latura absurdă a contextului, va reuși să taie tot ceea ce îi iese în cale. De la copacii din jurul casei până la obiectele de mobilier, personajul parcă va intra într-o transă apropiată delirului. Devine de neoprit și de nestăpânit, situație în care naratorul dezvăluie în mod gradat și tensionat amploarea unui caz clinic. Este poate singura proză care, dincolo de fundalul comic al situației, redă și o latură paranoidă, plină de note naturaliste, subliniind dramatismul situației.
Dintre urmașii lumii lui Caragiale, merită menționat Romică Croitorescu, din proza Ciroză cu alcoolmetru-n gât, avocatul tuturor interlopilor. Acesta se prezintă la procese după câte o aventură etilică, fapt care îi transformă pledoaria apărării clientului în una a acuzării, într-un comic de situație, mucalit. Moș Onică a devenit, ajuns la o vârstă a senectuții, mai credincios, deoarece biserica este locul întâlnirilor nostalgice cu fostele iubiri din tinerețe, schimbate, chiar transfigurate și ele după o viață de huzur erotic. Cecilia Bombea, din Fundul bombat și zglobiu al cofetăresei, atrage o clientelă numeroasă în cafeneaua ei, punându-și în valoare anumite forme corporale care vor deveni, curând, motorul întregii afaceri. Nu în ultimul rând, Republica Socialistă a Babelor mizează ,,la egalitatea utopică din natură și societate”. Din Republică fac parte doamne ajunse la o anumită vârstă a senectuții, care contribuie la conturarea unei galerii de personaje pestrițe și joviale, nelipsite de o anumită malițiozitate specifică vârstei, care le aseamănă cu Gaițele lui Kirițescu.
Așa cum, altădată, au procedat în schițele lor și Ion Băieșu sau Valentin Silvestru, naratorul excelează în radiografia imediatului, în schițarea succintă și alertă a întâmplărilor, a personajelor, a reperelor spațio-temporale, și ele extrem de limitate. De aici provine și senzația de verosimilitate cinematică, pigmentată cu un condiment aparte, cel al jovialității și al neaoșului.
Nu apare niciun trucaj imaginativ, nicio volută stilistică sau imagistică. Comicul de situație sau de limbaj curge spumos, în ton cu modele/modelele cotidianului, pline de ipocrizie sau de vulgaritate comportamentală, vestimentară, verbală, etc Fapte care generează și mai abitir legătura dintre lumea textului și lumea cotidianului, între care orice graniță este astfel abolită.
Proza de față ne dezvăluie, așadar, un spectacol al existențelor mărunte care se agită să apară cumva în lumina vreunui reflector. Iar umbrele pe care aceste firi mărunte le-ar proiecta în jurul lor să fie neapărat unele de giganți.
[1] Dumitru Augustin Doman, Omul cu drujba roșie și alte povestiri, Ed. Limes, Florești, 2023.
INDICAȚII DE CITARE:
Savu Popa „Spectacolul existențelor mărunte” în Anthropos. Revista de filosofie, arte și umanioare nr. 8-9/2025
Acest articol este protejat de legea drepturilor de autor; orice reproducere / preluare integrală sau parțială, fără indicarea sursei, este strict interzisă.


